Ayaş Tüneli - Hızlı Tren, Otoyol

Ayaş Tüneli - Hızlı Tren

2.Dünya Savaşından sonra 1950 yılında ülkemizdeki iktidar değişikliğiyle karayolu politikası öne çıkmış, tren yolu yapımı 1976 yılına kadar adeta unutulmuştur.

Harita üzerinde Ankara'dan İstanbul'a cetvelle çizilecek bir çizgi üzerinde yer alan Nallıhan’dan geçecek Arifiye-Sincan tren yolununyapımına 1976 yılında başlanmış, 8 km uzunluğundaki Ayaş tünelinin 7 km.si bitirilmiş, Sincan’dan Çayırhan’a kadar olan bölümde yol-tünel ve sanat yapılarının çoğu yapılmış olduğu halde; 1980’de askeri darbesi sonrası tren yolunun yapımı durdurulmuştur.

Bu durdurma kararını verirken ABD ve AB ülkelerindeki tren yolu önceliğini görmezden gelinmiştir. Otoyol yapımı tren yoluna göre neredeyse dört kat daha pahalı olduğu halde tercih otoyoldan yana kullanılmıştır.

2004 yılında Ankara-İstanbul arasındaki seyehat süresini kısaltmak için hızlandırılmış tren projesi devreye sokulmuştur. “Hızlandırılmış tren” Pamukova'da kaza yapıp 45 kişinin ölümüne neden olunca, hızlı tren hattı yapımına başlanmıştır.

Hızlı tren hattı için Konya, Afyonkarahisar, İzmir ve Bursa da düşünülmüş olmalı ki Eskişehir üzrinden giden 576 km uzunluğunda olan eski güzergah tercih edilmiştir. Pendik-Haydarpaşa arası da yapıldığında eski hattın uzunluğu ancak 43 km. kısalacak ve hat 533 km. olarak tamamlanacaktır.

1976 yılında yapımına başlanan ve yarım kalan proje güncelliğini korumaktadır. Ankara-İstanbul arasını, Nallıhan'dan geçen en kısa güzergah üzerinden hızlı tren yoluyla bağlamak üzere yine çalışmalar yapılmaktadır.

Bu proje tamamlandığında, Ankara-Haydarpaşa arası 160 km kısalarak 416 km.ye inecektir. Trenin hızlanmasına bile gerek kalmadan Ankara’dan İstanbul’a 4 saatte, hızlı trenle iki saatte gidilecektir. Bu mesafeyi Japonya ve Fransa bir saatte gitmeyi başarmak üzereler.

Ankara-İstanbul arasında Nallıhan üzerinden çalışacak her tren 117 km daha az yol kat edecektir (533-416=117 km). Bunun ülke ekonomisine de önemli katkısı olacaktır.

Otoyol

Bizans ve Osmanlı dönemiyle Cumhuriyetin ilk yıllarında İstanbul’u Ankara’ya bağlayan tarihi yol, İstanbul'dan başlayıp Geyve Boğazı’ndan geçerek Taraklı-Göynük-Nallıhan-Beypazarı-Ayaş üzerinden Ankara'ya ulaşırdı. Türkiye karayolu haritasında 1 numaralı devlet yolu (E-1) olarak gösterilen bu yol 1938’e kadar önemini korumuştur.

1938'den sonra Ankara’yı İstanbul’a Bolu üzerinden bağlayan yol ön plana çıkmıştır. E-5 olarak bilinen bu yeni yolun hem uzunluğu artmış, hem de kış koşullarında güvenli olmamıştır. Bolu Dağının sisi ve karı her sene pek çok trafik kazasının olmasına, onlarca-yüzlerce can ve mal kaybına neden olmuştur.

Kuş uçuşu Ankara-İstanbul arası en kısa mesafe Nallıhan’dan geçmesine rağmen, inat bu ya;

tren yolunda olduğu gibi 1980’lerde yapılan otoyol da da tercih yolu uzatan Bolu üzerinden yapılmıştır.

İyi mi oldu?

Aynı tren yolunda olduğu gibi hem otoyolun uzunluğu fazla hem de Bolu Dağında yine can ve mal kayıpları olmaya devam etmektedir.